Publications

The KIK-IRPA publishes different types of documents with the results of its research.

The collection Scientia Artis - monographs, exhibition catalogues and conference proceedings - presents the results of research projects and scientific events (co)organized by KIK-IRPA.

Since 1958, the Bulletin presents the results of the Institute’s main research studies and interventions on a regular basis. The call for articles for the Bulletin 35 is open.

Every department in the Institute publishes other publications on more specific subjects.



MOST RECENT PUBLICATIONS

Between Carpentry and Joinery. Wood Finishing Work in European Medieval and Modern Architecture - Published in December 2016

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Under the scientific coordination of Pascale Fraiture, Paulo Charruadas, Patrice Gautier, Mathieu Piavaux and Philippe Sosnowska
Royal Institute for Cultural Heritage (KIK-IRPA), Brussels, 2016
Scientia Artis 12
Language: English
270 pages, 100 black and white and 100 colour illustrations
ISBN 978-2-930054-28-5
Price: 45 €*

Table of contents (pdf)

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Also available at the KIK-IRPA's reception desk 

From the examination of the historiography of finishing work in wood for architecture from the medieval to modern period, it is clear that this field of research is the poor relation of historical and archaeological studies, with the lion’s share focusing on the structural work of carpentry. It is on the basis of this observation that the present work has been produced, which results from a conference held in Brussels in 2013. The work demonstrates first the real interest in an approach to finishing work for the study of ancient buildings and the establishment of a precise chronology for their phases of layout as well as in obtaining better understanding of material cultures and ways of living.

Second, it reiterates that the limit between carpentry and joinery was often porous, sometimes artificial. Finally, the work stresses that an overall approach to the use of wood is crucial to comprehensively address the organisation of a building, the logic of its construction and its ‘utilisation’, and more generally, the complex history of the buildings studied. This work, which thus represents a first step toward an overall approach of ‘wood material’ in European architecture, includes thirteen contributions divided into two thematic sections in keeping with current research practices. The first addresses the divide between structural and finishing work via the question of flooring, ceiling and roofing techniques. The second focuses intrinsically on finishing work by examining the contribution of this craft domain to the organisation, comfort and ornamentation of houses.

D'une même main. Peintures murales du XVe siècle dans la principauté de Liège. Regards croisés sur la chapelle du château de Ponthoz et l'église de Bois - Published in April 2016

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Under the scienfic coordination of Ilona Hans-Collas. With contributions by Anna Bergmans, Thomas Coomans, Estelle De Groote, Alain Marchandisse, Christophe Masson, Walter Schudel and Marina Van Bos and with the collaboration of Helena Wouters.
Royal Institute for Cultural Heritage, Brussels, 2016 
Scientia Artis 11
Language: French, with one contribution in English
431 pages, 364 colour illustrations and diagrams
ISBN 978-2-930054-27-8
Price: 60 €*

Table of contents (pdf)

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Also available at the KIK-IRPA's reception desk 

Deux ensembles de peintures murales du xve siècle, aussi exceptionnels que méconnus, sont ici au cœur d’une passionnante enquête pluridisciplinaire : ceux de la chapelle Saint-Hubert du château de Ponthoz et ceux de l’église Saint-Lambert de Bois (commune de Clavier, Wallonie, Belgique). Une équipe de spécialistes s’est plongée dans les décors peints de ces deux hameaux et a interrogé tous leurs aspects.

Mieux connaître le lieu et l’édifie, analyser les phénomènes d’altération des peintures murales, comprendre le rôle des commanditaires, identifier les images peintes et apprécier la facture du peintre sont au cœur des propos. Les observations et analyses chimiques menées in situ, l’exploitation d’une riche documentation totalement inédite et les comparaisons iconographiques et stylistiques ont livré de nombreuses réponses réunies dans cette double monographie.

Les indices convergent pour attribuer désormais à la même main d’artiste ou, tout au moins, au même atelier ces œuvres monumentales peintes vers 1460. Leurs prestigieux instigateurs sont le chanoine Wautier de Corswarem et le seigneur de Bois, soucieux de la mise en place de programmes savants qu’ils confient à un peintre de talent. Le choix des matériaux, la maîtrise technique, les thèmes iconographiques et la connexion vers d’autres milieux artistiques, notamment les manuscrits enluminés, sont autant d’aspects qui s’imbriquent, s’enrichissent mutuellement et qui attestent de liens interactifs entre l’artiste et les concepteurs.

D’une même main combine résultats scientifiques et pistes de réflxion pour offir une toute nouvelle vision de la production picturale du xve siècle liégeois.

Bulletin de l'Institut royal du Patrimoine artistique 34 - 2013-2015 - Published in April 2016

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Royal Institute for Cultural Heritage, Brussels, 2016
Languages: French and Dutch
315 pages, 438 colour illustrations and diagrams
ISSN 0085-1892
Price: 45 €*

Table of contents (pdf)

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Ce trente-quatrième opus du Bulletin de l’Institut royal du Patrimoine artistique, qui couvre les années 2013 à 2015, est une première à différents points de vue. Tout d’abord, les scientifiques de l’Institut, soutenus par le conseil scientifique, insistaient depuis longtemps pour que le Bulletin réponde aux critères auxquels doit satisfaire une revue scientifique si elle souhaite être mieux connue et davantage valorisée dans les classements internationaux. Pour atteindre cet objectif, un comité éditorial scientifique a été mis sur pied. Ses membres ont évalué chaque article introduit et les contributions sélectionnées ont ensuite été soumises à un peer review. Seules les Chroniques, quelques courtes contributions de membres de l’IRPA concernant des projets de l’Institut, en fin de Bulletin, n’ont pas fait l’objet d’un peer review.

Une deuxième grande première est l’ouverture du Bulletin aux auteurs extérieurs, alors qu’auparavant tous les articles émanaient de chercheurs de l’IRPA. Ce numéro rassemble donc des articles sur des sujets très variés. Il y est question aussi bien d’oeuvres de l’Antiquité, du Moyen Âge et de la Renaissance, que d’architecture de la fin du dix-neuvième et du début du vingtième siècle. Ce large spectre est déterminé en partie par les oeuvres qui ont fait l’objet d’une étude technicomatérielle et d’histoire de l’art approfondie dans les ateliers de conservation et les laboratoires de l’IRPA. Le patrimoine immobilier est aussi traité dans deux contributions. Par ailleurs, ce Bulletin fait la part belle à des études approfondies.

Free e-book Frames and Supports in 15th- and 16th-Century Southern Netherlandish Painting

 

Author: Hélène Verougstraete
Contributions to the Study of the Flemish Primitives 13
Royal Institute for Cultural Heritage, Brussels, 2015
Language: English
710 pages, 700 illustrations and 1500 diagrams
ISBN 978-2-930054-26-1

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This free e-book, written by scholar Hélène Verougstraete, serves as an important resource for conservators and scholars who study and care for old master paintings on wooden panels. The publication is an updated study based on Verougstraete’s 1989 doctoral thesis, which was originally prepared in French with black and white pictures. The new e-book has been fully translated into English and features over 2,000 crisp, full-color illustrations and diagrams presented in a searchable, zoomable interface.

Verougstraete’s technical study is unique because it was the first in-depth documentation of Netherlandish panel paintings with “engaged” frames. This practice of fusing together the frame and the wooden painting support was common in the 15th and 16th centuries, though over time these two elements were often separated. Thanks to Verougstraete’s research, scholars and conservators have had a valuable record to guide the structural treatment of wooden supports for works of this period and the selection of historically accurate frames to replace those that were removed and lost. However the first edition was published in French with a small print run, both of which have limited its accessibility. The new expanded and translated edition, which is freely accessible to conservators, scholars, and the general public, sheds further light on how artists collaborated with woodworkers to create painting supports. 
 

This project received the support of The Getty Foundation and was carried out in partnership with the UCL. Several institutions, among which the Musea van Brugge, Flemish research centre for the arts in the Burgundian Netherlands and the Royal Museums of Fine Arts of Belgium, collaborated for the photographic documentation. 


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