Publicaties


Het KIK maakt de resultaten van zijn werkzaamheden door middel van verschillende publicaties bekend bij het publiek:

- Sinds 1958 verschijnt het Bulletin dat de resultaten van de belangrijkste onderzoeken en restauraties van het Instituut bundelt. De oproep voor bijdragen voor het Bulletin 35 is gesloten.

- De publicaties die sinds 1999 verschijnen in de reeks Scientia Artis vormen diepgaande synthesen over één welbepaald kunstwerk of over een ensemble van werken, bestemd voor een breed publiek.

- De verschillende departementen van het Instituut geven daarnaast ook andere publicaties uit over meer gespecialiseerde onderwerpen. Het recentste boek is Campin in context. Schilderkunst en maatschappij in de Scheldevallei ten tijde van Robert Campin, 1375-1445.


RECENT VERSCHENEN

 

Frans Pourbus l'Ancien à Tournai. Les panneaux peints pour l'abbatiale Saint-Martin. Histoire, iconographie, style, technique, restauration

Verschenen in december 2017

cover_pourbus

 

Onder leiding van Monique Maillard-Luypaert
Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium, Brussel, 2017
Scientia Artis 14
Taal: Frans, 1 bijdrage in het Engels
230 pagina's
ISBN 978-2-930054-30-8
Prijs: 48 €*

Bestellen

 

Au début des années 1570, un jeune peintre établi à Anvers, Frans Pourbus, reçoit une commande importante pour l’abbatiale de Saint-Martin de Tournai, saccagée par les iconoclastes en 1566 : l’exécution de deux séries de peintures sur bois représentant la Passion du Christ et la Vie de saint Martin.

Né à Bruges vers 1545, Frans Pourbus est le fils du peintre Pieter Pourbus. Il a appris son métier auprès de Frans Floris. Il peint des portraits, mais aussi de grands ensembles destinés à orner des autels ou des stalles, à Bruges, à Gand, à Audenarde, à Dunkerque. Sa réputation de peintre talentueux l’a précédé à Tournai où son beau-père, Cornelis De Vriendt, dit Cornelis Floris II, travaille à l’édification et à la décoration du jubé de la cathédrale Notre-Dame.

Les panneaux sortis de l’atelier de Pourbus pour Saint-Martin ont survécu aux vicissitudes du temps : à la reconstruction de l’église abbatiale sous le règne de Louis XIV comme aux troubles de la période révolutionnaire. Après la disparition de l’abbaye, ils ont trouvé un abri au séminaire épiscopal fondé en 1808 par l’évêque de Tournai François-Joseph Hirn. De 2012 à 2015, ils ont bénéficié d’un traitement de conservation-restauration à l’Institut royal du Patrimoine artistique à Bruxelles. Aujourd’hui exposés dans la réserve précieuse du séminaire, ils s’offrent aux regards des visiteurs dans toute leur splendeur retrouvée.

 


 

'A l’Escu de France'. Guillebert de Mets et la peinture de livres à Gand à l’époque de Jan van Eyck (1410-1450)

Verschenen in oktober 2017

sa13_vol_1_web_small

Door Dominique Vanwijnsberghe en Erik Verroken, met de medewerking van Marina Van Bos en Maaike Vandorpe
Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium, Brussel, 2017
Scientia Artis 13
Taal: Frans, met een Engelstalige bijdrage en een samenvatting in Nederlands en Engels
860 pagina's, 2 volumes
ISBN 978-2-930054-29-2
Prijs: 95 €*

Bestellen

Tijdens het prille begin van de vijftiende eeuw laat Guillebert de Mets, een jonge en beloftevolle scribent, het Vlaamse stadje Geraardsbergen achter zich en trekt naar Parijs. Hij komt er in contact met de ambachtslieden van het boek, een milieu dat bruist van innovatie, en raakt er gefascineerd door de wereld der Franse letteren waar auteurs als de befaamde Christine de Pizan de toon aangeven. Hij vertoeft er in de kringen rond Jan zonder Vrees maar na de moord op de hertog van Bourgondië in september 1419, kan hij niet anders dan naar Geraardsbergen terugkeren. Daar verwerft hij het Schild van Frankrijk, een ruime herberg waar hij zijn boekhandel installeert.

Ghiselbrecht was een uitmuntend kalligraaf. De decoratie van zijn boeken vertrouwt hij toe aan enkele verluchters die ondanks hun kwaliteit en originaliteit, tot nog toe niet geïdentificeerd werden. Ze genoten nochtans de waardering van het Bourgondisch hof en werkten mee aan tophandschriften van de hertogelijke bibliotheek, in die tijd één van de meest prestigieuze verzamelingen van handschriften.

Wie waren deze "Meesters van Guillebert de Mets"? Waar was hun werkplaats en wie waren hun opdrachtgevers? Dit boek probeert daar een antwoord op te geven door te putten uit een groot aantal onuitgegeven documenten en door een diepgaand onderzoek naar het oeuvre van de boekverluchters. Voor het eerst werden er vierenzestig verluchte handschriften en fragmenta verzameld, geïdentificeerd en in detail bestudeerd. Het boek onderzoekt verder de fascinerende vraag over de wisselwerking tussen de kunstenaars in Parijs en de verluchters in de zuidelijke Lage Landen ten tijde van de Vlaamse primitieven. Zowel Guillebert de Mets als de naar hem genoemde verluchters traden op als tussenpersonen van de twee artistieke centra. Ze tonen aan dat Parijs in het begin een beslissende rol speelde in de vormgeving van de noordelijke Ars nova die geassocieerd wordt met de fenomenale eeuw van het Gulden Vlies.


The t'Serstevens Collection. At Second Sight: the Photographer's Oeuvre

Verschenen in april 2017

serstevens_cover_rs

 

Afbeeldingen: 68 zwart-wit foto's
Teksten (KIK): Hilke Arijs, Élodie De Zutter & Jeroen Reyniers, met de medewerking van Jenny Coucke, Stijn De Groof & Sander Raes
Taal: drietalig Nederlands, Frans en Engels
Uitgever: Husson Éditeur
ISBN: 9-782916-249-97-1
Prijs: 30 €*

Bestellen

The t'Serstevens Collection biedt een bloemlezing uit de fotoverzameling van het echtpaar t'Serstevens, een in 2013 herontdekt pareltje uit de fototheek van het KIK.

Émile Henri t’Serstevens en zijn echtgenote Marie Dastot maakten ongeveer 2250 foto's die een unieke blik bieden op het dagelijkse leven van de burgerij in de overgang naar de 20ste eeuw. 


Between Carpentry and Joinery. Wood Finishing Work in European Medieval and Modern Architecture 

Verschenen in december 2016

2016-05-13_105711_small

 

O.l.v. Pascale Fraiture, Paulo Charruadas, Patrice Gautier, Mathieau Piavaux en Philippe Sosnowska. Diverse auteurs.
Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium, Brussel, 2016
Scientia Artis 12
Taal: Engels
270 pagina's, 100 zwart-witafbeeldingen en 100 kleurenafbeeldingen
ISBN 978-2-930054-28-5
Prijs: 45 €*

Bekijk de inhoudstafel (pdf)

Bestellen

 

Al te vaak richten studies van houten architectuurafwerkingen van de middeleeuwen tot de moderne periode zich op het structurele aspect van het timmerwerk. Between Carpentry and Joinery vult de leegte op door deze afwerkingen juist te benaderen als informatiebron voor de geschiedenis van het gebouw, door de bouwchronologie te retraceren en de materiële culturen en leefwijzen in beeld te brengen. Daarbij blijkt de grens tussen timmer- en schrijnwerk in veel historische bouwwerken erg vaag of zelfs kunstmatig. Between Carpentry and Joinery pleit voor het ontwikkelen van een globale benadering tot de architecturale toepassing van hout om zo de organisatie van een gebouw, de logica van zijn constructie en zijn gebruik, en meer in het algemeen de complexe geschiedenis van de bestudeerde gebouwen in kaart te brengen.

 

logos_sa12_-_400

 

 

 * Verzendkosten niet inbegrepen