Derde fase restauratie Lam Gods gaat van start
Nadat het gesloten veelluik (2012-2016) en het onderste register van het geopende veelluik (2016-2019) reeds behandeld zijn, gaat deze maand de derde fase van de restauratie van het Lam Gods (1432) van start. De bovenste panelen van het monumentale kunstwerk van de gebroeders van Eyck verhuisden op 2 mei van de Sint-Baafskathedraal naar het Museum voor Schone Kunsten (MSK) in Gent. Het KIK zal gedurende drie jaar diepgaand onderzoek en de uitdagende restauratie uitvoeren.
Het bovenste register en zijn uitdagingen
Tijdens de derde fase zal het interdisciplinaire team de verflagen en de houten dragers van het bovenste register stabiliseren. In eerste instantie worden de niet-originele vernislagen weggenomen en wordt er onderzocht welke 16de-eeuwse overschilderingen er zijn en of die kunnen worden verwijderd. De grootste uitdaging is de restauratie van de persbrokaten op de achtergrond van de drie middelste figuren. Het is een gesofisticeerde techniek van textielimitatie om dure zijdeweefsels weer te geven. De complexe samenstelling van uiteenlopende materialen met elk hun specifieke degradaties door de eeuwen heen zorgt ervoor dat de restauratie ervan bijzonder delicaat is.
Specialisten aan het werk
Door hun ervaring tijdens de eerste twee fases kunnen de gespecialiseerde conservators-restaurators, chemici, fysici, technici en kunsthistorici van het KIK de homogeniteit van het project verzekeren. Het kernteam wordt aangevuld met internationaal erkende deskundigen in de conservatie-restauratie van vergulding en polychromie en van persbrokaten uit de 15de en 16de eeuw. Een internationale en interdisciplinaire commissie van experten begeleidt het project. Net als bij de eerste twee fasen van de restauratie van het Lam Gods kan het publiek de behandeling van dichtbij volgen in het atelier in het MSK. Het onderzoek en de restauratie zullen vermoedelijk afgerond zijn in het voorjaar van 2026. Het KIK ontsluit de resultaten van het onderzoek op www.kikirpa.be en op de website http://closertovaneyck.kikirpa.be. Er volgen ook publicaties, lezingen tijdens internationale colloquia, gastcolleges in universiteiten en presentaties voor het brede publiek van kunstliefhebbers.
![BZZ1844](https://www.kikirpa.be/files/Nieuws/Lam-Gods/_350x350_crop_center-center_82_line/BZZ1844.jpg 350w, https://www.kikirpa.be/files/Nieuws/Lam-Gods/_700x700_crop_center-center_61_line/BZZ1844.jpg 700w)
“Onze expertise in de complexe problematiek rond het Lam Gods is, zowel op het vlak van de uitvoering als op dat van het wetenschappelijk onderzoek, uniek. Ze stelt ons in staat om de materiële en visuele samenhang van het hele altaarstuk na de restauratie te garanderen. De behandeling van deze zeer diverse panelen, met prachtige levensgrote figuren en uiteenlopende problematieken, is een ware uitdaging.”
Bron afbeeldingen: De Aanbidding van het Lam Gods, gebroeders Van Eyck, Sint-Baafskathedraal Gent, www.artinflanders.be, foto KIK-IRPA, Brussel
Meer nieuws van het KIK
![48006158682 32178cf86f k](https://www.kikirpa.be/files/Glansprojecten/REFRESH/_660x495_crop_center-center_82_line/48006158682_32178cf86f_k.jpg 660w, https://www.kikirpa.be/files/Glansprojecten/REFRESH/_1320x990_crop_center-center_61_line/48006158682_32178cf86f_k.jpg 1320w, https://www.kikirpa.be/files/Glansprojecten/REFRESH/_440x330_crop_center-center_82_line/48006158682_32178cf86f_k.jpg 440w, https://www.kikirpa.be/files/Glansprojecten/REFRESH/_880x660_crop_center-center_61_line/48006158682_32178cf86f_k.jpg 880w, https://www.kikirpa.be/files/Glansprojecten/REFRESH/_375x281_crop_center-center_60_line/48006158682_32178cf86f_k.jpg 375w, https://www.kikirpa.be/files/Glansprojecten/REFRESH/_750x562_crop_center-center_45_line/48006158682_32178cf86f_k.jpg 750w)
REFRESH: Water bestuderen om erfgoed te beschermen
Klimaatverandering is een duidelijke prangende uitdaging voor onze wereld. Ook voor erfgoed. Water is een boosdoener voor erfgoed(sites). We moeten dus kijken naar duurzaam waterbeheer om ons erfgoed te beschermen. Dat doen we met REFRESH.
![SA20 cover WEB](https://www.kikirpa.be/files/Publicaties/Publications-images/Scientia-Artis/_440x330_crop_center-center_82_line/SA20_cover_WEB.jpg 440w, https://www.kikirpa.be/files/Publicaties/Publications-images/Scientia-Artis/_375x281_crop_center-center_60_line/SA20_cover_WEB.jpg 375w)
Publicatie van een nieuwe Scientia Artis!
Van de Brusselse familie beeldhouwers du Quesnoy - de vader, Hiëronymus de Oudere, en zijn twee zonen, Frans en Hiëronymus de Jonge - zijn alleen het leven en werk van de oudste zoon, Frans du Quesnoy, beroemd in Rome, grondig bestudeerd. Maar wie was zijn jongere broer, Hiëronymus de Jonge? Wat weten we over zijn leven en werk? Heel weinig. Ondanks zijn briljante carrière als beeldhouwer en hofarchitect voor de gouverneur van de voormalige Nederlanden, Leopold Willem (1647-1656), werd zijn werk door critici verwaarloosd na zijn terdoodveroordeling in 1654.