Oproep voor abstracts voor het XXIIIe Symposium over de Studie van de Ondertekening en Technologie in de Schilderkunst
Het internationale en interdisciplinaire XXIIIe Symposium over de Studie van de Ondertekening en Technologie in de Schilderkunst buigt zich over het thema 'Cross-media perspectieven. Technische studies van kunst op paneel, papier en perkament (1400-1600)'. Het driedaagse congres zal plaatsvinden van 11 tot 13 januari 2024 in Leuven en Brussel.
Het 23ste symposium zal een wetenschappelijk forum bieden voor de presentatie van nieuwe studies in de kunstwetenschappen, toegespitst op kunst uit de middeleeuwen en de vroegmoderne periode (1400-1600). De conferentie richt zich op het technisch onderzoek van kunst in verschillende media en op verschillende dragers: paneelschilderingen, schilderingen op perkament en doek, tekeningen, prenten, schetsen, model- en schetsboeken en miniatuurkunst.
De nadruk zal liggen op multidisciplinaire perspectieven in de context van artistieke materialen, werkmethoden en de verspreiding van concepten. Overeenkomsten in ontwerpen kunnen wijzen op culturele, sociale, geografische of chronologische verbanden in schilderijen, tekeningen, prenten, enz. Recente ontwikkelingen in artificiële intelligentie kunnen op dit onderzoeksgebied nieuwe mogelijkheden bieden, alsook contacten en de uitwisseling van ervaringen stimuleren en een brug vormen tussen kunst en wetenschap.
Het XXIIIe Symposium over de Studie van de Ondertekening en Technologie in de Schilderkunst zal plaatsvinden in Leuven en Brussel en samenvallen met de tentoonstelling "Dieric Bouts. Beeldenmaker" in Museum M. De voertaal van het symposium is Engels. De lezingen worden gepubliceerd in de reeks Underdrawing and Technology in Painting (Peeters Publishers).
De deadline voor het indienen van abstracts is donderdag 1 juni 2023.
Meer nieuws van het KIK
![48006158682 32178cf86f k](https://www.kikirpa.be/files/Glansprojecten/REFRESH/_660x495_crop_center-center_82_line/48006158682_32178cf86f_k.jpg 660w, https://www.kikirpa.be/files/Glansprojecten/REFRESH/_1320x990_crop_center-center_61_line/48006158682_32178cf86f_k.jpg 1320w, https://www.kikirpa.be/files/Glansprojecten/REFRESH/_440x330_crop_center-center_82_line/48006158682_32178cf86f_k.jpg 440w, https://www.kikirpa.be/files/Glansprojecten/REFRESH/_880x660_crop_center-center_61_line/48006158682_32178cf86f_k.jpg 880w, https://www.kikirpa.be/files/Glansprojecten/REFRESH/_375x281_crop_center-center_60_line/48006158682_32178cf86f_k.jpg 375w, https://www.kikirpa.be/files/Glansprojecten/REFRESH/_750x562_crop_center-center_45_line/48006158682_32178cf86f_k.jpg 750w)
REFRESH: Water bestuderen om erfgoed te beschermen
Klimaatverandering is een duidelijke prangende uitdaging voor onze wereld. Ook voor erfgoed. Water is een boosdoener voor erfgoed(sites). We moeten dus kijken naar duurzaam waterbeheer om ons erfgoed te beschermen. Dat doen we met REFRESH.
![SA20 cover WEB](https://www.kikirpa.be/files/Publicaties/Publications-images/Scientia-Artis/_440x330_crop_center-center_82_line/SA20_cover_WEB.jpg 440w, https://www.kikirpa.be/files/Publicaties/Publications-images/Scientia-Artis/_375x281_crop_center-center_60_line/SA20_cover_WEB.jpg 375w)
Publicatie van een nieuwe Scientia Artis!
Van de Brusselse familie beeldhouwers du Quesnoy - de vader, Hiëronymus de Oudere, en zijn twee zonen, Frans en Hiëronymus de Jonge - zijn alleen het leven en werk van de oudste zoon, Frans du Quesnoy, beroemd in Rome, grondig bestudeerd. Maar wie was zijn jongere broer, Hiëronymus de Jonge? Wat weten we over zijn leven en werk? Heel weinig. Ondanks zijn briljante carrière als beeldhouwer en hofarchitect voor de gouverneur van de voormalige Nederlanden, Leopold Willem (1647-1656), werd zijn werk door critici verwaarloosd na zijn terdoodveroordeling in 1654.