Dit eerste deel in de serie “Etudes” is essentieel voor ons begrip van gebrandschilderd glas in de 17e eeuw. Er zijn maar weinig glas-in-loodramen uit deze periode bewaard gebleven op het Europese continent, en cartoons - levensgrote modellen ervan - zijn uiterst zeldzaam geworden. Naast de prachtige collectie cartoons voor de gebrandschilderde ramen in Gouda in Nederland, zijn de kathedraalcartoons van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis een van de weinige bewaarde collecties ter wereld. Voor deze publicatie zijn ze volledig fotografisch gedocumenteerd. Een nauwgezette materiaalstudie van deze monumentale tekeningen heeft het mogelijk gemaakt om de werkwijze van de ontwerper (Théodore Van Thulden), de manier waarop de tekeningen bij de maker (Jean De Labaere) terechtkwamen, de transpositie van de tekeningen op het glas, en natuurlijk de techniek en stijl van de ontwerper, de techniek die gebruikt werd om het glas te maken, en de belangrijke links tussen deze en de hedendaagse Antwerpse kunst (Rubens in het bijzonder) te traceren.